Hvor mange løpesko trenger du?

Er du en av de mange løperne som bruker samme sko dag inn og dag ut? Det er ikke alltid så lurt; forskning viser nemlig at det kan være store fordeler forbundet med å ha flere par som man bruker ved forskjellige anledninger. Dette bidrar blant annet til en betydelig reduksjon i faren for skader. I tillegg er det i lengden ikke så lite økonomisk som det høres ut, fordi det blir mye mindre slitasje på skoene over tid. Dermed blir ikke kostnadene egentlig veldig forskjellige hvis man ser det i et lengre perspektiv. Mange synes også det er mye morsommere å trene når man har sko som er spesialtilpasset akkurat den type trening man skal drive med. Aberet er selvfølgelig at dette kan kreve noe større investeringer på kort sikt.
Mange som tar løping seriøst har til en hver tid tre par joggesko tilgjengelig. Det første paret er som regel et gammelt par som ikke lenger brukes til trening, men som man har til daglig bruk, for eksempel når man griller eller klipper plenen. Det andre paret er et par som er litt slitt, men fortsatt er godt brukende, og kan benyttes til de fleste korte og lette økter man løper. Så har man også et tredje par, av nyere dato, som man bruker til de lange og vanskelige øktene. Selvfølgelig er det lurt å ha en periode med tilvenning av nye sko før man legger ut på langøkter. Det er for eksempel tilrådelig å kjøpe nye sko 3-4 uker før man skal delta i lengre løp, som for eksempel maraton.

Særlig hvis du løper veldig mye, det vil si mer enn 3-4 ganger i uken, må du tenke over at å bruke akkurat samme sko på akkurat samme måte hele tiden, medfører betydelig skaderisiko. Selv om du har ett favorittpar, bør du absolutt ha ett annet par i reserve, som du bruker et par ganger i uken.