Noen råd til deg som løper

Et viktig råd for alle som løper, og særlig for de minst erfarne, er å ta pauser ved behov. Mange ser på dette som er nederlag, men det er faktisk en viktig del av å legge opp treningen på en forsvarlig måte. Det er viktig at man legger inn et gå-segment før man føler behov for det. Da reduserer man følelsen av utmattelse og unngår å ta seg ut på en uforsvarlig måte. Det beste er å ha slike intervaller planlagt, i tillegg til at man lytter til kroppen underveis. Med et slikt opplegg vil du få den viktige følelsen av å ha lyktes og fortsatt føle deg sterk. Da kan du utnytte tiden til å spille morsomme spill på nett, klikk her for å prøve.
Husk på kaloribalansen. Selv om du kanskje delvis jogger for å holde vekten nede, er det viktig at du spiser tilstrekkelig til at du har energi til løpingen. Samtidig må du unngå mat som gjør at du føler deg slapp og tung. Få minst halvparten av kaloriene dine fra komplekse karbohydrater. De får du fra fullkorns brød, ris, og pasta, eller fra frukt og grønnsaker. Pass også på at du får i deg nok umettet fett fra frø, nøtter, og for eksempel olivenolje. Ta også inn proteinene som kroppen trenger, fra for eksempel kylling eller tunfisk, eller fra bønner og soya hvis du er vegetarianer. Egg er også en god kilde til protein.

Vær tålmodig, det tar tid å komme i form og få resultater. Mange av de positive endringene som blir kroppen din til del når du begynner å trene systematisk vil ikke umiddelbart være synlige i speilet. Er du ute etter å gå ned i vekt, er det viktig å huske at vekten vil variere noe ved at vannvekt går opp og ned. Men er du tålmodig og systematisk vil du etter hvert oppleve at du får de resultatene du venter på.