Om disse sidene

Hei, og velkommen til disse sidene som gir deg alt av informasjon om løping og løpetrening. Løping er en fantastisk form for trening og ofte ansett som en form for medisin. Mye av årsaken til det er at forskningen viser at man ikke bare får bedre utholdenhet av å løpe, men samtidig også kan forhindre utviklingen av overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, slag, kreft, og andre alvorlige problemer og sykdommer. Ikke bare det, du føler deg bedre psykisk og litt lykkeligere når du løper regelmessig!

En del av årsaken er en type hormoner som skilles ut i kroppen når man løper, endocannabinoider, som gjør at du føler deg mer tilfreds. Faktisk kan ganske begrenset løpetrening være et viktig virkemiddel mot depresjon, angst, og andre psykiske lidelser. Det blir enklere å håndtere stress og mas i hverdagen, og du får også forbedret konsentrasjonen og humøret, hvis du har et par gode treningsøkter i uka. Det aller beste er minst 3-4 økter på til sammen minst to og en halv til tre timer i uka.

Her på disse sidene finner du informasjon for deg som vil i gang med løpetrening for første gang og de som er litt mer viderekomne og vil prøve seg på bakkeløping. Dette siste er den store trenden blant dagens mosjonister, men dessverre er det mange som gjør det feil og ender opp overtrente, skadet, eller oppgitte. Her får du råd om hvordan du kan legge opp treningen på en god måte, slik at du oppnår resultater uten å ta for stor risiko.